Groningen HartVeilig

Deze stichting is ontstaan nadat bekend geworden is dat slechts 12% van de mensen een hartstilstand overleeft. Omdat er toevallig mensen in de buurt waren die hulp konden bieden...

Aan dit toeval wil deze stichting een einde maken door bij een reanimatie ook burgers te alarmeren die zowel een reanimatie & AED opleiding hebben gehad.

Zij ontvangen van de meldkamer 112 een SMS en starten in afwachting van de ambulance alvast de reanimatie op.

Als dit binnen 6 minuten gebeurd, dan heeft het slachtoffer een overlevingskans van 50-70%!

De website informeert u over:

• Hoe deze alarmering in de praktijk werkt.

• Wat het belang is van die eerste belangrijke 6 minuten bij een hartstilstand.

• Hoe u zich kunt aanmelden als vrijwillig burgerhulpverlener.

We hopen dat u na het lezen van dit bericht overtuigd bent van het belang dat ook u ingezet kunt worden als burgerhulpverlener bij een acute hartstilstand en de website gaat bezoeken van Groningen HartVeilig.

U kunt daarmee een leven redden!

Stichting Groningen HartVeilig Burgerhulpverlener

Indien u in het bezit bent van een geldig Reanimatie/AED/BHV/EHBO-certificaat(!), dan kunt u zich eenvoudig aanmelden als burgerhulpverlener. U registreert zich op de website HartslagNu.

Stichting Groningen HartVeilig beoordeelt uw aanmelding binnen 7 werkdagen en zal deze goedkeuren. U ontvangt hiervan een bevestigingsmail.

Na ontvangst van deze mail bent u inzetbaar als burgerhulpverlener.

Antwoord op de vraag: Zijn HartslagNu en Groningen HartVeilig niet gewoon hetzelfde?

HartslagNu en Groningen HartVeilig hebben wel degelijk een ander doel. HartslagNu is een alarmeringsnetwerk waarbij burgerhulpverleners zich aan kunnen melden in de database van dit netwerk. Ook kunnen AED beheerders hun AED aanmelden in dit systeem zodat bij een alarmering niet alleen burgerhulpverleners naar het slachtoffer gaan maar ook een AED opgehaald wordt. Groningen HartVeilig promoot HartSlagNu binnen de provincie Groningen, geeft voorlichtingsavonden, steunt dorpen/buurten bij het opzetten van lokale netwerken, heeft een nazorgteam en biedt de burgerhulpverleners praktijkgerichte trainingen, de zogenoemde 6 minuten trainingen. Dit voor de burgerhulpverlener allemaal gratis. Mocht u nog geen duidelijk beeld hebben bij wat beide partijen doen is het wellicht een idee om bij u in de buurt of vereniging een voorlichting te organiseren. Hiervoor kunt u contact opnemen via aaltjokoster@groningenhartveilig.nl

Met vriendelijke groet,

Aaltjo Koster bestuurslid organisatiemanagement GHV