De Wielerronde van Groningen

Gepubliceerd op 20 maart 2016 om 13:24

De wielerrond van Groningen - zaterdag 19 maart 2016, we waren door de organisatie gevraagd om te helpen en ondersteunen van de arts tijdens de wielerronde.

De Wielerronde van Groningen,

De eerste ronde van dit jaar ging met een leuke en sportieve ronde van start.

Bennie en Sandra bleven achter bij de Scherphornhal te Uithuizermeeden om de uitvallers en 'licht' gewonden op te vangen die met de bezemwagen en door de ploegleiders daar afgezet zouden worden.

Linda mocht met Thijs de arts en Egbert de chauffeur mee achter jury auto 1 in de tour.

En wat was dat een ervaring, de start was om 12:00u precies... en de renners moesten direct bij de eerste treinovergang stoppen en wachten in Uithuizermeeden, en 5 min later weer in Uithuizen, dit leverde op zich zelf al best wel hilarisch situatie op. Gelukkig was dat stuk nog neutralisatie waardoor de renners zich geen zorgen hoefden te maken om hun posities.

Ter hoogte van 't lage van de weg barste de strijd los omdat daar de neutralisatie stopte.

En wat was dat leuk om te zien, we reden een lange poos achter de gehele groep tot we het eerste stuk dijk bereikte achter bij Pieterburen, daar konden we merken dat niet iedereen opgewassen was tegen de wind en de kou.

Langzaamaan vielen er kleine groepjes gedurende rit ver achter de kopgroep en peloton, deze werden na verloop van tijd door de bezemwagen opgepikt om ze terug te brengen.

Vlak voor dat we het Lauwersoog gebied inreden kregen we een melding dat er een valpartij was geweest in de 3e groep, waar jury wagen nr 2 reed, Linda reed met de arts mee achter jury wagen nr 1. Er werd gemeld dat de medilance 1 slachtoffer mee zou nemen en de rest door kon.

Nog geen 10 minuten later waren wij in Lauwersoog beland en het eerste stukje dijk voorbij en daar gebeurde het precies voor de neus van de jury en arts auto: een valpartij met ongeveer 15-20 renners...

Wat een chaos heb je dan, en wat zijn die renners weer snel op de been, helaas 3 slachtoffers die uitvielen en door de medilance meegenomen moesten worden.

Linda had haar collega's Bennie en Sandra even gebeld om door te geven dat er 2 valpartijen hadden plaatsgevonden en dat ze in het opvangcentrum daar zeker 5-10 man van konden verwachten.

Inmiddels hadden Bennie en Sandra de eerste 7 man op dat moment al behandeld en zitten op de stoelen, de renners hadden verschillende blessures: schrammen, wonden tot 'simpele' botbreuken in polsen en/of onderarm.

De Ronde van Groningen verliep verder zonder ongelukken en de kopgroep/peloton had de snelheid er flink in zitten, er werd gemiddeld 50-60 km/u gereden ondanks de kou en de wind.

Op het laatste stuk was het heel spannend, er ontstapte een viertal renners die de strijd aanbonden met elkaar op de laatste km.

Uiteindelijk was de winst voor Jeff Vermeulen, 2e plek voor Rick Ottema en 3e plek voor Elmar Reinders.

Na die tijd werd er gezellig met de organisatie, vrijwilligers, politie en medische team gegeten in 't Bommelhoes, waar Elske Doff s'ochtend de opvang verzorgd had met koffie/thee en koek, en nu een lekker warme stampot met worst klaar had staan.

Wij als EHBO - vereniging kunnen terugkijken op een super leuke dag en ervaring, en iedereen was zeer tevreden over de samenwerking; van organisatie tot en met de rijders en ploegleiders.

We hopen er op dat we zeker weer kunnen samenwerken in toekomst.

Met vriendelijke groet,

Linda Schouten.