Home » EHBO District Groningen vergadering + Vaardigheidsproeven met Lotussen

EHBO District Groningen vergadering + Vaardigheidsproeven met Lotussen

19 apr. 2016 11:15

De district vergadering is 1x per jaar, evenals de vaardigheidsproeven.

EHBO district Groningen samenvatting vergadering:

De notulen zijn besproken.

Het bestuur is voltallig weer aanwezig, Annelies Keijser is afgetreden, Nanda Slagter en Albert de Boer zijn herkozen.

Kascontrole: er is aan het gehele bestuur decharge verleend.

Volgend jaar zal de boekhouding en kascontrole door de afdelingen: Siddeburen en Noord Broek gedaan worden, reserve: afdeling Vlagtwedde voor 2017.

Landelijk EHBO KNV: de aanstaande vergadering die gepland staat voor mei 2016 zal veel verandering teweeg kunnen gaan brengen. Sinds het nieuwe bestuur zijn er veel dingen veranderd, grotendeels ten goede, maar er zijn ook een aantal zaken die niet zo netjes zijn verlopen.

Het is even afwachten hoe de reacties zullen zijn tijdens de jaarvergadering en hoeveel vragen er beantwoord gaan worden. En wat er dan gaat gebeuren, de afdelingen worden hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht als er meer te vertellen is.

Over de inhoud kan ik niet zo veel vertellen, omdat het lopende zaken zijn die nog niet afgehandeld zijn.

Het is een spannende tijd, EHBO'ers zijn er niet voor het oprapen, veel verenigingen gaan achteruit of doeken uiteindelijk op, omdat de mensen er gewoonweg geen tijd, energie of geld voor hebben.

Ronde vragen:

- Kaderinstructeurs en comptentie verklaringen: de kaders zijn inderdaad in dienst van de vereniging, maar zij zijn wel bij machte om iemand competent of niet te verklaren.

De leden hebben hier 2 jaar voor om dat te laten zien, natuurlijk zijn er soms verzachtende omstandigheden. voorbeeld: als iemand al 10 jaar lid is, trouw altijd alle herhaallessen gevolgd heeft, regelmatig een evenement heeft gestaan, en dit is keurig door het bestuur bijgehouden en aantoonbaar; dan kun je coulance tonen, is dit niet het geval dan zal het lid opnieuw zijn EHBO examen af moeten gaan leggen.

Het is wat het Oranje Kruis zegt: 'we willen graag comptente EHBO'ers die weten wat ze moeten doen en dit ook in de praktijk kunnen laten zien.'

- Vergoedingen Kaderinstructeurs: als de vraag voor de vergoeding u te hoog is, kunt u contact opnemen met de afdeling NODE; het overkoepelende orgaan voor kaderinstructeurs. Zij kunnen u precies vertellen wat een kaderinstructeur per avond zou mogen vragen.

En als u een EHBO'er weet die heel actief is, dan kan u hem of haar natuurlijk ook zelf de opleiding laten doen, en zo misschien de onkosten van een 'externe' instructeur te drukken.

- Tip: per 1 september gaan alle onkosten van het Oranje Kruis omhoog, en de verbandmiddelen die we kunnen bestellen via het KNV is inmiddels al verhoogd, verhoog uw onkosten vergoeding bij evenementen en/of contributie om die onkosten op te vangen.

Tevens als de afdelingen slim zijn, dan de hercertificeringsaanvraag van oktober al voor 1 september te versturen dan scheelt dat nog weer in de onkosten.

- Tip: per 1 januari 2016 zijn er ook een paar andere regels verandert ten opzichte van controleren boekhoudingen/kasboeken: het advies is om na de jaarvergaderingen van een afdeling het voltallige bestuur de overzichten te laten tekenen, ook al is er decharge verleend. Op deze manier kun je in de toekomst eventuele wangeluiden of dergelijke tegen gaan.

- Jaarvergadering District Groningen zal in 2017 in Vlagtwedde plaatsvinden i.v.m. 80 Jaar bestaan van hun afdeling, en daar zal dan in de middag ook de vaardigheidsproeven plaatsvinden. o.v.v. zal dit op 22 april 2017 zijn, datum kan nog veranderen.

- Appingedam: bestaat in 2018 90 jaar, en vroeg of zij het dan zouden kunnen doen?

-> graag dit schriftelijk als verzoek volgend jaar indienen, dan zal deze in de jaarvergadering meegenomen worden als ingezonden stuk en ook op de agenda gezet gaan worden.

Iedereen bedankt voor het bijwonen en tot volgend jaar, veel succes bij de vaardigheidsproeven.

Na de Lunch zijn de vaardigheidsproeven waarbij 5 boxen gevuld met lotussen die een situatie uitbeelden, en dan 5 groepen van 3 a 4 EHBO'ers de eerste hulp moeten gaan verlenen.

Zie voor een impressie de filmpjes die ik gemaakt heb.

Bedankt voor het lezen,

Met vriendelijke groet,